Vragen over verkeersbijeenkomst Ansbalduslaan
Vragen over de verkeersmaatregelen rond de Ansbalduslaan te Waalre-Dorp 18 april 2019
Geacht college,
Op woensdag 17 april werd er in het Eindhovens Dagblad (lees hier) bericht over een informatiebijeenkomst voor bewoners met als onderwerp de geplande fietssluis in de Ansbalduslaan. In welke vorm er door de gemeente hierover bericht is, is vooralsnog onduidelijk. Bewoners achterhaalden informatie hierover doordat per abuis in een verkeerde whatsapp groep er over bericht werd. Aanwonenden hebben zover bekend hier geen bericht van gemeentewege over ontvangen.
In de door de gemeente georganiseerde bijeenkomsten in het Huis van Waalre is aan de tafels met enige regelmaat door bewoners aandacht gevraagd voor de verkeersproblematiek in ons dorp.
Zijn deze kritiekpunten en bezwaren tegen voorgenomen ingrepen opgetekend door de hierbij aanwezige ambtenaren en leden van het College als zodanig ook meegewogen in het vinden van oplossingen?
Naar aanleiding van het bericht in het ED en naar aanleiding van de voorliggende plannen betreffende geplande maatregelen om het sluipverkeer in Waalre dorp te weren heeft de fractie van ZW14 vragen.
Enkele weken geleden heeft de fractie over dit onderwerp naar aanleiding van het raadsvoorstel betreffende de Molenstraat ook vragen gesteld. Zoals in de raadsvergadering verwoord waren deze niet optimaal beantwoord. Hiervan hebben wij ook de griffier op de hoogte gesteld. Wij verzoeken u om deze nieuwe vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden, zodat wij een correct beeld betreffende dit onderwerp kunnen vormen. Mogelijk kunt u in de komende weken nog aanvullende vragen van onze fractie verwachten.
De fractie hecht er aan om in
deze te benadrukken dat de geplande maatregelen voor vele inwoners ingrijpende
negatieve gevolgen zullen hebben en derhalve zeer zorgvuldig in de raad
afgewogen dienen te worden. Jarenlang is er sprake van weliswaar ongewenst maar
stabiel verkeersbeeld voor wat betreft de intensiteiten rond de spits. Daarbij
dient een verbetering van de verkeersveiligheid voor de zwakkere
verkeersdeelnemers zeker de aandacht. Om vlak voor de realisatie van de
West-Parallel ingrijpende veranderingen uit te voeren zonder dat de effecten
van de West-Parallel bekend zijn, vinden wij
voorbarig.
Afsluitend willen wij op voorhand onze dank
uitspreken voor het behandelen van deze vragen.
Namens de
fractie ZW14
Gerard J.J. Lammers
Bert A.J. Links
Vraag 1:
Is er een informatieve bijeenkomst voor bewoners
van de Ansbalduslaan en omgeving
gehouden in de week van maandag 15 april
?
a. Zo ja, op welke wijze is deze bijeenkomst
kenbaar gemaakt aan de betreffende bewoners voor wie deze maatregel gevolgen
kan hebben. Concreet, hebben de bewoners van de bijv. de Ansbalduslaan en
omliggende boslanen, Eekhoornln, Willibrordusln, Dirck van Hornelaan, Bosweg
etc. gerichte informatie ontvangen over de geplande maatregel/afsluiting met
daaraan gekoppeld een uitnodiging.
NB. op www. Waalre nl, op Duurzaam door Waalre.nl
en in de Schakel is hier niets over terug te vinden. Ook de informatiezuil in
het Huis van Waalre maakt geen melding van een bijeenkomst.
b. Zo niet, kunt u dan aangeven wat voor
bijeenkomst er in het ED beschreven wordt.
c. Indien van toepassing kunt u aangeven hoeveel
bewoners er aanwezig zijn geweest en uit welke straten waren deze afkomstig.
d. Zijn de bewoners op de hoogte gesteld van de
gevolgen van de geplande maatregel voor hun woonstraat in positieve en/of
negatieve zin?
Vraag 2.
Kunt u aangeven uit welke bovengenoemde straten
er inwoners lid zijn van de zogenaamde denktank “Duurzaam door Waalre”. In het
ED wordt daar een opmerking over gemaakt en voor de juiste beeldvorming is dit
een belangrijk gegeven.
Vraag 3.
In het artikel in het ED wordt aangegeven dat de
projectleider erkent dat de geplande maatregel niet de “beste maatregel” is die
voor deze situatie mogelijk is.
a. Kunt u aangeven wat de reden is om hier toch
voor te kiezen terwijl op voorhand er al twijfel bestaat over de effectiviteit.
b. Kunt u aangeven of dit ook van toepassing is
op maatregelen die in dit kader elders in Waalre-Dorp gepland staan?
c.
Zo ja, bij welke geplande maatregelen is dit het geval en welke alternatieve maatregelen zijn er
daarbij overwogen?
c. In het ED wordt er door de projectleider
gesproken over alternatieve verkeersremmende maatregelen voor de Ansbalduslaan
en omgeving. Kunt u aangeven aan welke maatregelen er gedacht wordt en op welke
wijze deze gecommuniceerd zullen worden met de bewoners van bovengenoemde
straten.
Vraag
4.
4a.Is het voor de bewoners van Waalre-Dorp te
achterhalen welk totaalpakket van maatregelen in dit kader in Waalre-Dorp
gepland staat om genomen te worden en wat de directe gevolgen van de
maatregelen betekenen voor de omliggende straten en voor de
verkeersbewegingen/bereikbaarheid van lokaal verkeer/dorpsgenoten?
4b.Worden de bewoners van de straten die met extra verkeer belast worden of anderszins negatieve gevolgen ondervinden van de geplande maatregelen actief hierover geïnformeerd? Zo ja, op welke wijze en zo nee, waarom niet?
Vraag
5.
Is het u bekend dat er in het verleden ook al
plannen waren om de Ansbalduslaan af te sluiten en dat daar grote weerstand
tegen was en het toen niet is doorgevoerd.
Vraag 6.
Is het u bekend dat bewoners van het stuk van de
Ansbalduslaan dat overgaat in de Eekhoornlaan en dat na uitvoering van de
geplande maatregel in de Ansbalduslaan nog meer verkeer te verwerken krijgt, al
in het verleden verzocht heeft om een veilige voetgangersvoorziening. Kunt u
aangeven of bij het opstellen van de plannen deze voorziening ook overwogen is
en of dit ook voor andere straten geldt waar nu geen veilige
voetgangersvoorziening is. In algemene zin kan gesteld worden dat de behoefte
aan een dergelijke voorziening voor voetgangers in deze tijd toeneemt. Dit ook
in het kader van de voortschrijdende vergrijzing, het langer thuis wonen van
ouderen.
Vraag 7.
Wat verstaat u onder een fietsstraat? Zoals
bekend is de Ansbalduslaan een belangrijke fietsroute. Is er overwogen om het
concept ‘fietsstraat’ (waarbij volgens Veilig Verkeer Nederland ‘’… waarop in beperkte mate autoverkeer
voorkomt en waar de positie van de auto ondergeschikt is aan die van de fiets….’’ in de wijk toe te passen en
ook in andere delen van Waalre-Dorp.
Vraag 8
Wat is de huidige verkeersintensiteit op de Ansbalduslaan naar onderscheiden verkeersstromen in volume per dag, en welke reductie heeft men kwantitatief voor ogen.
Vraag 9
In hoeverre is de Ansbalduslaan meegenomen in het toegezegde onderzoek naar een mogelijk tweede oost-west verbinding.
Vraag 10
Welke relatie heeft de beoogde ingreep op de Ansbalduslaan met een voor de gemeente als geheel noodzakelijk verkeerscirculatie plan.
Vraag 11
In hoeverre vormt de beoogde ingreep op de Ansbalduslaan een beperking/obstakel voor de doorstroming van noodhulp verkeer zoals de ambulance, de brandweer en politie bij filevorming op de Willibrorduslaan.
Vraag 12
Wat is de zin van verkeersingrepen en afsluiting van wegen hangende de periode dat de daadwerkelijke effecten van de West-paralel nog niet zichtbaar zijn?
# 00000