Afsluiten straten Waalre-Dorp ongewenst
Bijna zestig jaar lang heeft onze gemeente nauwelijks actie
ondernomen om de overlast van het doorgaand verkeer tegen te gaan en een
structurele oplossing na te streven. Nu de aanleg van een nieuwe weg ten westen
van Waalre is gestart (de zogenaamde West-Parallel) komt men ineens wél met
plannen om het sluipverkeer in Waalre-Dorp te weren. Zonder af te willen
wachten wat de effecten van de aanleg van de nieuwe weg zijn, grijpt de
gemeente de geplande werkzaamheden aan de Molenstraat en omgeving aan om
allerlei maatregelen te willen nemen. Men moet hierbij denken aan het afsluiten
van straten, het instellen van éénrichtingsverkeer, afslagverboden en langer
groen voor het doorgaand verkeer Valkenswaard-Veldhoven. Het gevolg hiervan is een
verandering in de verkeersstromen, meer verkeer in andere woonstraten en
langere wachttijden op o.a. de Willibrorduslaan. Ook zijn voorzieningen in het
dorp moeilijker bereikbaar, omdat men altijd om moet rijden of aansluiten in de file
op de doorgaande wegen. De bewoners van de Traverse en van een aantal andere woonstraten
worden opgescheept met meer sluip- en dorpsgebonden verkeer dat elders geweerd is.
De aangekondigde plannen worden als “tijdelijk” aangeduid en als een soort van
experimentele fase beschouwd. Ongetwijfeld zal dat een vertekend beeld
opleveren, omdat in het kader van de werkzaamheden in de Molenstraat e.o. een
aantal straten voor het verkeer niet toegankelijk zullen zijn. Meer logisch is
het om na de aanleg van de West-Parallel een integraal verkeersplan op te
stellen met valide gegevens op basis van de nieuwe situatie. Maatregelen die
hieruit voortvloeien dienen zoveel mogelijk buiten de bebouwde kom van Waalre
genomen worden, waardoor de route door ons dorp niet aantrekkelijk meer is en
automobilisten de nieuwe weg gaan gebruiken.
Er waren bij de presentatie van de plannen in het Huis van Waalre ook
enthousiaste geluiden van inwoners te horen. Logisch, veel inwoners willen zo
min mogelijk verkeer in hun eigen straat. Dat is ook de reden dat terugdraaien
van maatregelen zeer moeilijk zal zijn: de aankondiging van protest hiertegen
was al te horen. Toch moet men zich realiseren dat verandering van
verkeersstromen in de ene straat op andere plaatsen in ons dorp tot overlast
leidt.
In plaats van geld uitgeven aan de nu voorgestelde tijdelijke en definitieve
maatregelen, kan dat beter gebruikt worden aan blijvende maatregelen na realisatie
van de West-Parallel. Maatregelen waar alle inwoners van ons dorp profijt van
hebben. Noodzakelijke tijdelijke maatregelen behorend bij de werkzaamheden rond
de herinrichting van de Molenstraat en e.o. kunnen middels de bekende gele
borden worden aangegeven. Snelheid remmende maatregelen zijn op eenvoudige
wijze uit te voeren om de overlast te verminderen.
Het moge duidelijk zijn dat ZW14 zeer kritisch staat tegenover afsluiting van wegen in het dorp en het benadelen van dorpsgenoten door het nemen van nieuwe verkeersmaatregelen.
De fractie van ZW14,
G.J.J. Lammers, A.J. Links. 3 april 2019
Onze fractieondersteuner Ad Dams is bij de Denktank Duurzaam door Waalre geweest, diezelfde avond schreef hij dit verslag….
Wat kunt u zelf doen aan hardrijdend verkeer in uw straat?
Parkeer uw auto op de weg in plaats van op de stoep.
Zorg dat ook anderen hun auto niet op de stoep parkeren. Gebruik bijvoorbeeld onze flyers ‘Stoep Vrij?!’
Rijd zelf altijd langzaam door woonstraten: 30 km is al best al snel!
Geef fietsers voorrang
Ga zelf met de fiets, dat is nog gezond ook!